Belügyek

A közszféra hanyatlása

2019. május 16. 16:19 - ellenszél

A közigazgatásban zajló létszámleépítés nem marad következmények nélkül, előbb-utóbb mindannyiunk számára látható és érezhető problémák kerülnek felszínre.

2018-ban elkezdődött a központi hivataloknál a létszámleépítés. Egyrészt hivatalos formában elbocsájtásokkal, másrészt pedig a munkavállalók ellehetetlenítésével, jogaik csorbításával! Csökkent az alapszabadság, a munkahelyen eltöltött évek helyett már a beosztás határozza meg a további szabadnapok számát, a kormányhivatalokban elvették a cafeteriát. Nőtt a munkaidő, például ellentételezés nélkül kiterjeszthető a napi munka órák száma 12 órára. Az ebédidő nem számít bele a munkaidőbe. A többlet munkaidő ugyan nem egetrengető, havi körülbelül plusz 10 órára jön ki, (már ha nem rendelnek el egyetlen 12 órás napot sem többlet feladatok miatt) de ezt sem fizetik a munkavállalónak, így kénytelen ingyen túlórázni! A kormányzati kommunikációban ugyan, az szerepelt, hogy 30%-os béremelés valósul meg a hivataloknál, de ebből az ügyintéző vagy az iktató, aki valójában dolgozik is, sok helyen semmit sem kapott, ellentétben a vezetőkkel, akik viszont sok esetben teljesen inkompetensek! A rendvédelemben hasonló a helyzet, ha nem rosszabb (éves szinten akár 500-600 túlórával, amit egyelőre még fizetnek, de annak ellenére jogszerűtlen) mely azért magasabb kockázatot is jelent, hiszen egy apró hiba, mely az agyonhajszoltságból ered, emberéleteket követelhet! A felelős pedig a hierarchia legallján lévő lesz, aki közvetve a legkevésbé hibás. A kisembert meghurcolják, a vezető pedig maximum átkerül egy másik megyébe vagy szervezeti egységhez, ahol szintén magas beosztást tölt be!

A közigazgatás leépítése nyilvánvalóan tudatos folyamat. A munkavállalók jogainak csorbítása sem véletlen, valószínűleg a leépítési folyamat része. Hiszen az, hogy önként mondanak fel jobban kommunikálható, mintha még több embert bocsájtanának el! A célja pedig valószínűleg a versenyszférában is egyre növekvő munkaerőhiány enyhítése, hiszen a közigazgatás működtetése amúgy is veszteséges, nem termel javakat. Bár véleményem szerint a hatékony, gördülékeny, korrupció-mentes ügyintézés, ha csak közvetve is, de segíti a gazdasági növekedést. A folyamat egyelőre még nem igazán észrevehető, de majdnem biztos, hogy ez nem marad így. Várhatóan lassulni fog az ügyintézés, tolódnak majd a határidők. A tapasztalt, jó szakemberek elszivárgása miatt gyakoribbá válnak a hibák. Az ügyintézők leterheltségének, frusztráltságának időnként az ügyfeleken történő lecsapódása elkerülhetetlen. A feladatok, adatszolgáltatások mennyisége nő, a létszám csökken, a fizetés stagnál. Bizonyos feladatok esetleges kiszervezése gazdasági társaságokhoz, pedig elképesztő mértékben növeli a korrupció esélyét. A versenyszférában fellépő munkaerőhiány ilyen módon történő enyhítése baromság! Hiszen a problémát nem oldja meg, esetleg enyhíti. Újabbat viszont generál. A közigazgatásnál a létszámhiány eszkalálódik, aminek levét hosszabb távon az emberek isszák meg. Újabb ellenérzéseket szülve a közigazgatásban dolgozók iránt.

A bejegyzésnek nem célja védeni a közszférában dolgozókat! Nem csak ők áldozatok, hanem minden “keményen dolgozó kisember”. Mindenki, akinek nem jut nyaralásra vagy épp a hobbiára a megélhetés veszélyeztetése nélkül. Vagy csak rengeteg túlóra árán, ami a magánélet, egészség rovására megy. A munkavállalót sem a közszférában sem a versenyszférában nem szabadna kizsákmányolni, arra kényszeríteni, hogy rengeteg túlóra, vagy másodállás vállalása árán tudja csak megteremteni az anyagi biztonságot! Amikor Deutsch azt nyilatkozta, hogy “Magyarországon az emberek szívesen túlóráznak” nem gondolt bele, hogy nem mindenkinek van milliós fizetése, és a túlóra a megélhetésen felüli életet jelenti sokaknak!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://belugyek.blog.hu/api/trackback/id/tr8214796794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2019.05.17. 13:17:45

A több bürokrata soha nem jelent gördülékenyebb és korrupciómentesebb ügyintézést. Viszont, a kevesebb bürokrata azt is jelentheti, hogy csökken a felesleges ügyintézés, növekszik az automatizáció és a hatékonyság. Ha ott ül a hivatalban millió ügyintézõ parlagon, akkor elõbb-utóbb valaki kitalál neked valami házi feladatot ami foglalkoztatja a bürokratát is, meg téged is.

2019.05.17. 14:02:34

@midnightcoder2: Ahhoz, hogy igazad legyen, első lépésben a bürokrácia átszervezése, csökkentése kellene. Mert ha a mostani rendszerben X feladathoz 10 emberre van szükség, és a tízből négyet szélnek eresztünk, akkor nem a bürokráciát csökkentettük, hanem csak annak a kiszolgálószemélyzetét, ergo a feladat ugyanannyi maradt, de az azt elvégző emberszám csökkent, vagyis tök logikus, hogy az ügyintézés, ügymenet lassulni fog. A jó verzió, hogy a feladatokat csökkentjük először, aztán ennek megfelelően elküldjük a már felesleges embereket.

nemecsekerno_007 2019.05.17. 14:33:54

@Eugene Horse: Igen ezzel a szöveggel szokta a bürokrácia a saját létjogosultságát igazolni :)

MEDVE1978 2019.05.17. 14:55:08

Számos szervezetnél dolgoztam, ami kapcsolatban állt a közszférával. Nem az átlagemberes mindennapi résszel, hanem egyéb, speciálisabb hivatalokkal. Kb. 10 éve rendszeres, hogy mondjuk egy szakmai koncepciót kellene a közszféra szervezetnek elkészíteni, de ezt nem teszik meg, gyakorlatilag a szervezetek, ahol dolgoztam tették meg helyette. A közszférában folyamatos a gyors cserélődés, a jelenlegi szakterületen gyakorlatilag a főbb gárdák 2-3 évente cserélődnek. Az ügyintéző szint teljes mértékben alkalmatlan, betanítatlan és retteg a hibáktól, ezzel akadályozva minden folyamatot. Mind az állami, mind pedig a bírósági szférában tudok olyat, hogy elvileg 60 nap van valaminek az eldöntésére vagy jóváhagyására és az ügy hónapokig vagy akár egy évig késik. Például a Fővárosi Törvényszéknek kb. egy évbe tellett egy nonprofit szervezet alapszabályának megváltoztatását átvezetnie és elbírálnia.

A probléma sokkal mélyebb annál, mint amit a leépítések és a túl sok közszféra dolgozó van érzékeltet. A közszférában ugye nem az effektivitás, hanem az érdekérvényesítő képesség a releváns. Ezért egyértelmű, hogy a miniszter focis társa vagy az államtitkár nője által vezetett szervezeti egység és főleg ő, aki nem feltétlenül hasznos vagy jó vezető nagyobb érdekérvényesítő képességgel rendelkezik, mint a mondjuk hasznos ügyintéző. Ezért hasznos ügyintézőt váltják le, ez a kontraszelekció. Ez a szolgáltatási színvonal állandó csökkenéséhez vezet és önmagába záródó, spirálban lefelé mozgó folyamat, amit csak újraszervezéssel lehet megszakítani.

A kormány tett már ilyet, amikor például az uniós programfinanszírozást újraszervezte. Ez volt Lázár fasiszta taktikájának az egyik legszebb kudarca. Lázár ugye maga alá gyűrte 2012-2013 tájékán a teljes uniós finanszírozási rendszert, ami addig legalább névleg független volt. A rendszert beintegrálták a minisztériumokba. Ez ahhoz vezetett, hogy a korábban nem köztisztviselő / eltérített bérű köztisztviselő szakemberek megkapták azt az ajánlatot, hogy a bérük 50-60%-ért dolgozhatnak tovább ugyanabban a munkakörben. Már ez a kör is hozott egy laza 40-50%-os elvándorlást, ami 2013-2014-ben teljesen lebénította a rendszert. Persze nem is maradt sokáig így, a működésképtelen rendszert azzal rázták fel, hogy beígértek a fizetések összegének megfelelő összegű bónuszt a kétévenkénti mérési pontokon. Jelenleg is ez viszi a rendszert, ami valószínűleg rosszabb hatásfokú és drágább, mint ami volt, viszont legalább 2 évenként jelentős felmondási hullámok vannak (minden dolgozó megvárja, amíg valahogyan teljesítik az abszorpciós követelményeket utána pedig felmond). A dolgozók első prioritása viszont most már nem a hibátlan munka, hanem csak az eredmény lett. Ebből az következik, hogy amikor az EU felfedezi, hogy szarul ment valami, addig már rég messze jár az anno felelős munkatárs.

Leylandi 2019.05.17. 15:48:20

A közszférának az a baja, hogy a dolgozók fele mindig valakinek a picsája vége. A polgi uncsitesója gyereke, a képviselő pereputtya, az államtitkár macája. Ezek ezért aztán nem végeznek érdemi munkát, csak akadályozzák azt. Jó esetben csak a bekofiszban, rossz esetben még fel is hergelik a pultnál az állampolgárt. Erre mit csinál az állampolgár, az a köcsög? Nem, nem választ másik kormányt magának, ahogy ésszerű lenne, hanem szidja általábanvéve a bürokratát, de magát az okot nem szünteti meg. Nemcsak a macát szidja, de a hasznosakat is, akik a baromarc gyerekét tanítják végtelen türelemmel, vagy őt húzzák ki az autóroncsból, amikor csatakrészegen nekimegy a saját árnyékának a betonfalon.
A baj a magyar néppel van. Azt kéne valahogy leváltani. Addig ez nem lesz normális ország.

2019.05.20. 09:08:54

@nemecsekerno_007: attól még igaz az, hogy a meglévő bürokrácia csökkentésének nem jó módja a dolgozók számának csökkentése - egyéb intézkedés nélkül, önmagában.
süti beállítások módosítása